
Femke Sleegers
Organisation
Reclame Fossielvrij / Social Tipping Point Coalitie
Type of researcher
Action-oriented
Short biography
Education: psychology of culture and religion (MA)
Founder and lead of the following climate campaigns:
- The Hague Fossil Free (Den Haag Fossielvrij) (2016-2019): ao campaigning against Shell's child marketing festival Generation Discover. For this festival Shell won an prestigious European award for best festival to lobby politicians!
- Fossil Free Education (Fossielvrij Onderwijs) (2017- 2019): ao campaigning against influence of fossil fuel industry in elementary and secundary schools in the Netherlands
- Fossil Free Advertising (Reclame Fossielvrij) (2019-): ao campaigning for a law to ban fossil ads, starting with frontrunners amongst municipalities and media outlets.
- Social Tipping Point Coalitie (2021-): removing climate obstruction to reach social tipping points
Areas of expertise (keywords)
lobbying
mis/disinformation
greenwashing and PR
cultural sector collaboration with fossil fuel industry
behavioural science
psychology
sociology
social movements/activism
Other areas of expertise (keywords)
advertising as obstructing power, social tipping points
Climate obstruction publications
* Sleegers, F. & Mispelbloem, V. (2024), NRC, stop toch met die fossiele reclames, NRC, https://www.nrc.nl/nieuws/2024/03/15/klimaat-nrc-stop-toch-met-die-fossiele-reclames-a4193134
* Sleegers, F. (2023), Reclame in kranten ondermijnt effect van klimaatjournalistiek, Joop.nl, retreived from https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/reclame-in-kranten-ondermijnt-effect-van-klimaatjournalistiek
* Sleegers, F. (2023), Merchants of Trust: hoe Edelman PR met 'vertrouwen' klimaatbeleid vertraagt, Joop.nl, retreived from https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/merchants-of-trust-hoe-edelman-pr-met-vertrouwen-klimaatbeleid-vertraagt
* Sleegers, F. (2022), Oproep van 24 milieuorganisaties: ‘Weiger promotiefilm van BP en Shell op natuurfilmfestival’, AD, retreived from https://www.ad.nl/rotterdam/oproep-van-24-milieuorganisaties-weiger-promotiefilm-van-bp-en-shell-op-natuurfilmfestival~aa02d5d2/
* Sleegers, F. (2022). Nederland als gidsland voor grenzeloze groei van duurzaam gedrag?, Tijdschrift Milieu, retreived from https://milieu.vvm.info/milieu-grenzen-aan-de-groei/nederland-als-gidsland-voor-grenzeloze-groei-van-duurzaam-gedrag/
* Sleegers, F. (2022). Mensenrechten rechtvaardigen een tabakswet voor de fossiele industrie, Joop.nl, retreived from https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/mensenrechten-rechtvaardigen-een-tabakswet-voor-de-fossiele-industrie
* Sleegers, F. (2021). Zonder versterking maatschappelijk beleid gaat technologisch beleid het klimaat niet redden, Energeia, retreived from https://energeia.nl/zonder-versterking-maatschappelijk-beleid-gaat-technologisch-beleid-het-klimaat-niet-redden/
* Sleegers, F. (2021), ‘The Dirty Truth about Shell’s Children’s Marketing’,
Future Beyond Shell (blog), https:// futurebeyondshell.org/ greenwashing-the-
dirty-truth/
* Contributing author to Rhodante Ahlers and Ilona Hartlief (2021), ‘Still Playing the Shell Game’; retreived from: https://futurebeyondshell.org/the-shell-game/
* Sleegers, F. (2020), Big Oil zaait nog steeds twijfel, nu met greenwashing: tijd voor een reclameverbod, Joop.nl retreived from https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/big-oil-zaait-nog-steeds-twijfel-nu-met-greenwashing-tijd-voor-een-reclameverbod
* Sleegers, F. et al (2020), Dader Shell is eregast op Wiebes klimaatdag, retreived from https://www.ad.nl/opinie/dader-shell-is-de-eregast-op-wiebes-klimaatdag~a99c6bbe/
* Sleegers, F. (2019), Rijksmuseum Boerhaave laat zich gebruiken als verlengstuk van de marketingmachine van Shell, Volkskrant, retreived from https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/rijksmuseum-boerhaave-laat-zich-gebruiken-als-verlengstuk-van-de-marketingmachine-van-shell~b4c7449d/
* Sleegers, F. (2019), Gemeente Den Haag verdient klimaattop niet, AD. Retreived from: https://www.denhaagfossielvrij.nl/2019/02/16/den-haag-verdient-geen-climate-adaptation-action-summit/
* Sleegers, F. (2019). Inlichtingendienst, stop je intimiderende bezoekjes, NRC, retreived from https://www.nrc.nl/nieuws/2019/06/04/inlichtingendienst-stop-je-intimiderende-bezoekjes-a3962612
* Sleegers, F. (2018), Vaarwel dunschiller, hallo botte bijl: tijd voor een nieuw klimaatbeleid, Trouw, retreived from https://www.trouw.nl/nieuws/vaarwel-dunschiller-hallo-botte-bijl-tijd-voor-een-nieuw-klimaatbeleid~b477dd0d/
* Sleegers, F. (2018). Met zijn laatdunkende borreltoontje ondermijnt De Mos klimaatbeleid, AD.
* Van Raan, L & Sleegers, F. (2018), Inspectie, bescherm kinderen tegen de invloed van fossiele industrie, retreived from: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/inspectie-bescherm-kinderen-tegen-de-lessen-van-de-invloed-fossiele-industrie
* Sleegers, F. (2018), Groei Airport: weeg ook de klimaatschade mee, AD, retreived from https://www.ad.nl/den-haag/groei-airport-weeg-ook-de-klimaatschade-mee~a75bd364/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
* Sleegers, F. (2017). Shell, de normaalste zaak van de wereld, retreived from https://sargasso.nl/shell-normaalste-zaak-wereld/
* Sleegers, F. (2017). How Shell exploits children to lobby for a slow energy transition, Shell Watch, retreived from https://www.shellwatch.nl/en/analysis/how-shell-exploits-children-to-lobby-for-a-slow-energy-transition
* Sleegers, F. & Oudshoorn, J. (2016), Duurzaam gezicht van Shell is vals, Trouw. Retreived from https://www.trouw.nl/nieuws/duurzaam-gezicht-van-shell-is-vals~bd7e95a4/
Email address
femkesleegers@ziggo.nl
X/Twitter
Other social media/website



